دکتر باستانی: 🔻تاثیرنرخ سود تسهیلات بانکی بر مونتاژکاری واحدهای تولیدی 🔻شاخص کفایت سرمایه بانک‌های ایرانی با کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست

دسته: اقتصادی , خبرها , صنعت و تجارت
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 14 نوامبر 2017

🔸سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه نرخ سود تسهیلات بانکی بر مونتاژ کاری واحدهای تولیدی تاثیر دارد، خواهان تحول نظام بانکی کشور شد.

💢سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دلایل رونق مونتاژ کاری در صنعت کشور، گفت: اگر واحد تولیدی با مونتاژکاری وارد عرصه صنعت شود، ایرادی به آن وجود ندارد، اما اینکه این واحد تولیدی در مونتاژ کاری متوقف شود، اتفاق خطرناکی است.

💢سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید بعد از مدتی واحد تولیدی از مونتاژ کاری به سمت تولید قطعات اولیه و اجزای مونتاژ برود، ادامه داد: پارامترهای مهم و موثری در تولید کشور دخیل است که اگر یکی از دلایل در کنار مجموع آن روند مناسبی نداشته باشد در نهایت خروجی واحد تولیدی مناسب نخواهد بود.

💢نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به مجموعه پارامترهای اثرگذار در تولید، بیان داشت: فضای کسب و کار، قوانین حاکم بر فضای کسب و کار، تامین منابع مالی، تولید با نگاه داخلی یا صادراتی و مزیت نسبی تولید از جمله مواردی است که بر خروجی واحد تولیدی اثرگذار است.

💢وی با تاکید براینکه منابع مالی از نگاه تولیدکننده اثرگذارترین عامل بر تولید دیده می شود، گفت: برای تولید کننده مهم است که منبع مالی را به چه نرخی دریافت می کند، این مسئله تاثیر مستقیمی بر ارائه کالای تولیدی در بازار داخلی یا خارجی دارد، چرا که تولیدکننده خارجی کالای خود را با نرخ سود کمتری به نسبت ایران تهیه می کند.

💢این نماینده مجلس با بیان اینکه نرخ ارز و ثبات قوانین و دستورالعمل ها نیز بر تولید اثرگذار است، توضیح داد: بانک ها تسهیلات را با نرخ ۱۵ تا ۱۸ درصد ارائه می کنند اما در نهایت مصرف کننده تسهیلاتی با نرخ ۲۳ تا ۲۴ درصد در اختیار دارد، این در حالی است که تولیدکنندگان خارجی از تسهیلات با سود ۲٫۵ تا ۳ درصد برخور دارند که نزدیک به ۲۰درصد از تولید کننده ایرانی جلوتر هستند و همین عامل باعث می شود رقابت در بازارهای بین المللی برای کالای ایران سخت و مشکل باشد.

💢باستانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه همه عوامل مذکور بر تولید تاثیرگذار است، گفت: اگر عواملی که شمرده شد در کنار هم به درستی قرار نگیرند اتصال چرخدنده های صنعت درست نخواهد بود، با این حال منابع مالی مهمترین عامل از نگاه تولیدکننده بیان می شود.

🔷علت اختلاف سودتسهیلات با سودی که مصرف کننده پرداخت می کند

💢وی به علت اختلاف سودتسهیلات بانکی با سودی که مصرف کننده پرداخت می کند اشاره کرد و توضیح داد: نظام بانکداری به تحول نیاز دارد، چرا که بانکی که نرخ سود سپرده آن ۱۵ تا ۱۸ درصد است نمی تواند تسهیلات با نرخ سود کمتر ارائه دهد، اگر بانک ها در این زمینه دستوری عمل کنند ظاهر حفظ می شود و در باطن اقداماتی دیگری برای جبران اختلاف سودسپرده و سودتسهیلات انجام خواهند داد.

💢این نماینده مجلس ادامه داد: به طور مثال بانک عنوان می کند نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است اما این تسهیلات را با شروطی چون سپرده گذاری مدت دار یا دریافت تضامین نقدی و غیر نقدی انجام می دهد که در نهایت واحد تولیدی تسهیلاتی با نرخ ۲۴ درصد روبه رو می شود.

♦️فضای اقتصادی تحول نظام بانکی را می طلبد

💢باستانی تاکید کرد: فضای اقتصادی کشور تحول نظام بانکی را می طلبد، این موضوع تنها به نرخ سود تسهیلات بر نمی گردد چرا که شاخص کفایت سرمایه بانک های کشور با کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست، کفایت سرمایه بانک ها از ۶ و ۷ درصد تا ۱۲ تا ۱۲٫۵ درصد می رسد در حالی که کفایت سرمایه بانک های کوچک در دوبی ۱۷ درصد است.

💢عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کفایت سرمایه بانکی به معنای توان گردش مالی بانک ها است، اظهار داشت: در واقع بانک های ایران قفل شده اند و با سرمایه های کوچک در حال فعالیت هستند بنابراین باید طرح تحول نظام بانکی مطرح شود.


نوشته شده توسط:admin - 333 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶۰
برچسب ها: